۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۷۰۹۰۷۴

یادداشت | چهار محور اصلی یک دیدار

یادداشت | چهار محور اصلی یک دیدار
سفر ناگهانی آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران و دیدار او با رهبر معظم انقلاب اسلامی در چارچوب آخرین تحولات منطقه و اوضاع امنیتی سوریه قابل تجزیه و تحلیل است.
از آنجا که سوریه، اکنون در حال خروج از یک بحران نفسگیر ۱۱ساله و ورود به یک چرخه بازسازی خرابی‌های ناشی از این بحران است، لذا آقای بشار اسد در چهار حوزه مهم منطقه‌ای و داخلی با آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و همین‌طور آقای رئیسی گفتگو کرد.

موضوع نخست، پایان دادن به بحران ۱۱ساله و سرکوب همه گروهک‌های تروریستی است. اکنون سوریه با توجه به این بحران متحمل بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار، هزینه مالی به دلیل خرابی شهر‌های این کشور شده است.
موضوع دوم، شرایط منطقه و بحرانی شدن اراضی اشغالی است. در حال حاضر، سرزمین‌های اشغالی از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد و احتمال دارد جنگ گسترده‌ای در اراضی اشغالی بین جنبش‌های مبارز فلسطینی و رژیم‌صهیونیستی صورت بگیرد. طبیعتا شرایط موجود در اراضی اشغالی تاثیر خود را بر کل منطقه به‌ویژه سوریه که در حقیقت پایگاه مهم جنبش‌های مبارز فلسطینی است، می‌گذارد و بازتاب و آثار شدید امنیتی را بر جای خواهد گذاشت. این‌که اراضی اشغالی در آینده شاهد یک انفجار امنیتی و جنگ داخلی بین جنبش‌های مبارز فلسطینی و رژیم‌اشغالگر قدس خواهد بود، یکی از محور‌های آقای بشار اسد با مقامات جمهوری اسلامی است.

موضوع سوم، رابطه سوریه با کشور‌های عربی است. طی ماه‌های گذشته تمایلی از سوی کشور‌های حوزه خلیج‌فارس برای برقراری رابطه با سوریه ابراز شد، اما در عین حال یکسری نگرانی‌هایی در مورد رابطه این کشور‌ها با اسرائیل نزد مقامات سوریه و ایران هم وجود دارد. به هر حال آقای بشار اسد اعتقاد دارد نباید اجازه داد کشور‌های عرب منطقه به سمت رژیم‌صهیونیستی متمایل شوند و سوریه باید حلقه اتصال بین ایران و کشور‌های عرب به‌خصوص حوزه خیلج‌فارس باشد.

موضوع چهارم، بحث بازسازی سوریه است. با توجه به تجربه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در بازسازی شهر‌ها دارد تمایل دولت سوریه این است که از تجربه ایران برای بازسازی ویرانی‌های سوریه استفاده کند. در طول یک دهه از آغاز آشوب و ناامنی در سوریه که از سوی گروهک‌های تروریستی و همچنین آشوبگران داخل بر این کشور حادث شده، بسیاری از شهر‌های سوریه در معرض آسیب قرار گرفتند و خسارت‌های زیادی به سوریه وارد شده است. طبعا در شرایط کنونی که سوریه در حال گذر از این بحران است مقامات سوری در پی آن هستند که به‌سرعت شرایط را برای بازسازی این کشور فراهم کنند. در چنین اوضاع و احوالی جمهوری اسلامی ایران که از تجارب فراوانی در زمینه بازسازی و سازندگی برخوردار است این امکان را دارد که در ادامه همکاری‌های مشترک امنیتی، سیاسی و دفاعی که با سوریه داشت در روند بازسازی این کشور هم نقش‌آفرین باشد.

حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل بین‌الملل / به گزارش خبرگزار رسا به نقل از روزنامه جام جم 
ارسال نظرات